5 Mayıs 2010 Çarşamba

Kılıç Ali Paşa Camii (Tophane) notları

İstanbul gezilerine devam :)
Yer: Tophane, Mekan: Kılıç Ali Paşa Camii

Tophane Meydanı`nda bulunan Kılıç Ali Paşa Camii, medrese, türbe, sebil ve hamamdan oluşan küçük bir külliyedir. Uluç Ali Reis olarak da bilinen Kaptan-ı Derya Kılıç Ali Paşa tarafından 1581 yılında Mimar Sinan`a yaptırılmış olan bu camii Mimar Sinan`ın yaşlılık dönemindeki son eserlerindendir.
Halk arasında anlatılan hikayeye göre, cami yaptırmak için Sultan III. Murad`dan yer isteyen Kılıç Ali Paşa`ya Kaptan-ı Derya olması sebebiyle camiyi denize yaptırması söylenmiştir. Bunun üzerine Kılıç Ali Paşa denizi toprakla doldurtarak kıyısına camiyi yaptırmıştır.


Sağda tek şerefeli bir minaresi yükselen camide Kılıç Ali Paşa'ya ait olan türbe caminin bahçesinde ve kıble yönündedir. Bahçe duvarının caddeye bakan kısmında ise bir sebil yer almaktadır. Hamam, caminin sağ tarafında olup bugün hala kullanılmaktadır. Medrese ise hamamın deniz yönünde bulunmaktadır.


Bahçesinde sekiz mermer sütunlu ve kubbeli bir şadırvanı olan Kılıç Ali Paşa Camii, Ayasofya planının geliştirilmiş bir örneği olup tam bir diktörtgen biçimindedir.


Geniş bir avlu tarafından çevrelenmekte olan Kılıç Ali Paşa Camii'nde son cemaat yerinin üzeri, aşağı doğru meyilli bir sundurma ile kapatılmıştır. Son cemaat yerinin pencere üstlerindeki çini panolarda ve kıble kapısının üzerinde de ayetler yazılıdır.




Kılıç Ali Paşa Camii'nde pencere üstleri çinilerle süslüdür. Dört mermer fil ayağına dayanan caminin büyük kubbesi, kıble ve kapı tarafındaki iki küçük yarım kubbe ile desteklemektedir. Caminin içerisinde çiçek motifleriyle süslü renkli çiniler bulunmaktadır. Ayrıca camide büyük kubbenin 24 penceresi ile birlikte toplam 147 penceresi vardır.
Kılıç Ali Paşa Camii'nin kubbesinden sarkan XVI. yüzyıla ait bir gemici feneri ise 1948 yılında Deniz Müzesi`ne kaldırılmış olup günümüzde halen aynı müzede sergilenmektedir.




Kılıç Ali Paşa Camii ile ilgili detaylı bilgi için istanbul.net.tr adresine bakabilirsiniz...

20 yorum:

komançi dedi ki...

fotograflar harika.
Kılıç Ali paşanın ana kubbesi Ayasofya'yı andırıyor.

Meral Erdoğan dedi ki...

nilaycimm, ben bir sey soyleyemiyorum artik :) harikasin! 2. siradaki üçleme de yine biraz fazladan sevdigim karelerinden...

cok sevgiler,

nehircce dedi ki...

Fotoğraflar gerçekten çok güzel,ayrıca bana bıraktığın yorumdan sonra seni keşfetmemde benim için çok faydalı olacak sanırım..Fotoğraf konusunda çok az şey biliyorum ama senin fot.görünce senin tarafından beğenilmekte beni çok mutlu etti..sevgiler

ceydabural dedi ki...

mimari doku mistik hava hakim güzel kolajlamanla hoş bir sunum olmuş canım :)emeğine bakan gözüne sağlık

mutfakcini dedi ki...

Fotoğraflar harika .Deniz müzesini de gezmek lazım bi gün ;) Teşekkürler canım emeğine sağlık.sevgiler.

Unknown dedi ki...

başarılı çekimler, eline sağlık...

ELÇİN'İN YERİ dedi ki...

ellerine ve gözlerine sağlık :)

orece dedi ki...

ne güzel anlatmışsın resimler ne güzel nilaycım gitmiş gibi oldum teşekkürler

Profösör dedi ki...

Tarihin kokusunu hissettim burnumda. Sanki yerdeki halıların kokusu da burnumda. ya kandiller!

Asuman Yelen dedi ki...

Yine enfes fotoğraflar.Işıklı iç çekimler özellikle. Tüm ayrıntılarıyla fotolar ve aradaki açıklamalarla harika bir post olmuş.
Kaliteli ve bilgilendirici.
Çok teşekkürler...

Adsız dedi ki...

gezmıs kadar olduk sayende canım.

Chilek dedi ki...

Canım ben senin çektiğin karelere bakmaya doyamıyorum,emeğine sağlık. O kadar güzeller ki,resmen tarhi doku objektifinden bir ayrı güzel görünüyor:)

NiLaY dedi ki...

Komançi, çok teşekkür ederim :) kendisi zaten mimari açıdan küçükltülmüş Ayasoyfa imiş :)

Meral Erdoğan, canım çok sağol, valla o kadar güzel motive ediyorsun ki beni çekmeye ve yazmaya, asıl sen süpersin :)

Nehircce, ortak merağa sahip bir arkadaşım daha oldu desene :) karşılıklı güzel fotoğraflar paylaşmak dileğiyle :)

Ceyda, teşekkür ederim canım.. zaten bilirsin çekmek kadar sunabilmek de bir iş, beğenmene sevindim :)

NiLaY dedi ki...

Ebruli, aynen öyle canım, aklımda şimdi müzeler var zaten, müze kartımı aldım gezmeye hazırım :) sevgiler..

Ertuğrul, en sıkı takipçim kocişimmm benim yine yorumunla mutlu ettin beni :)

Elçin'in yeri, teşekkür ederim canım :)

Ece, sağol canım benim. gezip gördüklerimi sizlerle de paylaşmak istedim :) sevgiler..

Saglıklımutfak dedi ki...

Sayende sanat tarihine yeniden başladım :) Notları karıştırıp duruyorum.süper eline sağlık . Nilaycım :)

NiLaY dedi ki...

Profösör, çok teşekkür ederim, o ambiansı size yaşatabildiysem ne mutlu bana :)

Asuman Yelen, o kadar mutlu ediyor ki yorumlarınız beni yine çok teşekkür ederim :) sevgiler..

Dolunay, teşekkürler canım benim :)

Chilek, canımsın çok sağol :)

pelince dedi ki...

Çok güzelmiş,bende ilk kez gördüm.. fotoğraflar harika.

Unknown dedi ki...

Canım ilk 5 te gördüm çok sevindim yarışmada başarılar..

P_A_N dedi ki...

Bu camii'nin inşa edilmesi hikayesinde Cervantes'inde adı geçiyor. Bir de çok renkli bir imamı bulunmakta ( Selman Hoca ).

Selamlar

NiLaY dedi ki...

Pelince, çok teşekkür ediyorum :)

Arenandfamily, sağol canım benim, haberi senden aldım valla, dile benden ne dilersen :)

P_A_N, hoşgeldin ve verdiğin güzel bilgi için teşekkürler :) evet imamı gerçekten çok sempatik biriydi, fotoğraf çekmek için izin istediğimde tek bir şartla çekebilirsiniz öyle dıştan çekip kaçmak yok, içine de girin ve görün lütfen demişti :)